Klasa 3 b

WIOSNA

Wiosenną edycję projektu „Zdrowo jem, więcej wiem grupa Zielone Oliwki , czyli IIIb rozpoczęła od przypomnienia ważnych zasad dotyczących zdrowego odżywiania, a więc co należy jeść, by być zdrowym, w jakich ilościach jeść poszczególne produkty oraz czego w szczególności należy unikać. Na zajęciach uczniowie dowiedli, że jedzenie słodyczy, produktów zawierających cukier prowadzi do wielu chorób, otyłości, problemów z poruszaniem się. Pogadanki dotyczące wierszy, opowiadań zawierały różne przykłady jedzenia słodyczy, picia słodkich napojów i wskazywania okoliczności kiedy najczęściej ma to miejsce ( urodziny, imieniny, święta, wyjazdy). Dzieci nie kryły chęci zjedzenia smacznych lodów, urodzinowego tortu, wypicia coli, zjedzenia żelków czy fast- foodów. Jednakże po postawieniu pytania: Jakie są następstwa jedzenia takich rzeczy zgodnie twierdziły, że nie można ich zjadać często, że są niezdrowe i choć smaczne, należy ich unikać. Dzieci wskazywały też różne, preferowane przez siebie, formy ruchu: zajęcia w-f, spacery, jazdę na rowerze, rolkach, gry w piłkę. Uczniowie wymieniali swoje ulubione dyscypliny i znanych i lubianych sportowców. Przypomnieli zasady zdrowej, zgodnej rywalizacji i potrzeby indywidualnej dyscypliny w osiąganiu coraz lepszych wyników. W ramach scenariusza „Zdrowo Sprawni”, uczniowie wyzwalali i promowali również aktywność ruchową podczas przerw na sportowo, zabaw na świeżym powietrzu na szkolnym placu zabaw, marszobiegach z pokonywaniem przeszkód w terenie.Motywowanie do wdrażania zdrowych nawyków żywieniowych zakończyliśmy konkursem na najciekawszą Piramidę Zdrowia. Uczniowie wykonywali prace w domu indywidualnie lub w grupach, które utworzyli według własnych upodobań. W przygotowywaniu prac pomagali dzieciom rodzice. To ich zaangażowanie, podpowiedzi, kierownictwo spowodowało, że przyniesione piramidy były bardzo efektowne, ciekawe i estetycznie wykonane. Prace zostały zaprezentowane w klasie, a także społeczności szkolnej na wystawie konkursowej. Drogą głosowania wybrano najciekawszą Piramidę Zdrowia, której przyznano I miejsce w konkursie. Pracę wykonali: K. Frączek, W. Stanuch i N. Piątek. Aby docenić trud i kreatywność dzieci, dwie kolejne prace z największą ilością głosów zajęły miejsce II i III, które przypadły w udziale: Alanowi Bryndal i Mateuszowi Korzeniowskiemu.W wyniku poszukiwań zdrowych rozwiązań zabaw, relaksu powstała „Encyklopedia gier i zabaw klasy IIIb”. Znalazły się wśród nich zabawy na świeżym powietrzu, zabawy w klasie, domu, gry zespołowe, indywidualne i w parach. W ramach Forum Zdrowia rodzice zostali zapoznani z ulotkami pt. „ Jak skutecznie zmienić złe nawyki żywieniowe” oraz „Po co być aktywnym?”. Ulotki podkreślały skutki zdrowotne złych nawyków i błędów żywieniowych, potrzebę zmian przy niewłaściwych nawykach oraz bardzo ważną w życiu potrzebę ruchu i aktywności fizycznej. Rodzice mieli także możliwość obejrzenia prac, rysunków, wystaw realizowanych w trakcie projektu. Dni, w których realizowaliśmy projekt potwierdziły wysoki poziom wiedzy uczniów na temat zdrowego odżywiania oraz form aktywności fizycznej sprzyjających zdrowiu, co jednak nie do końca idzie w parze z wyborami dzieci w codziennym życiu. Miejmy jednak nadzieję, że wszystkie rozmowy, ćwiczenia i zadania kiedyś w przyszłości zaowocują.